“Piekeren, het hoort bij mij…” – of niet: 2 tips!

Jij voelt je gejaagd en moe. En misschien ook wel moedeloos. Met een zwaar hoofd ga je naar bed. Eindelijk rust, even niemand die iets van je wil. Begint je hoofd te malen; de twijfel slaat toe of je het wel goed hebt gedaan en hoe je dat ene project nou moet aanpakken. Je gedachten worden er niet positiever op.


Piekeren is een gewoonte


Het goede nieuws is: piekeren is een gewoonte. Als ik dat zeg, blijft het regelmatig even stil tegenover mij. ‘Ja, maar ik doe het al zo lang, ik weet niet anders’. Dat kan. En zie ik vaak. Het is gewoonte, echt! En dat is hoopvol. Je piekergewoonte afleren is niet altijd makkelijk omdat het er vaak al heel lang is. Als je er mee aan de slag gaat, gaat het jou ook lukken. Ik geef je 2 tips zodat je direct kunt starten.

2 Tips voor rust in je hoofd en energie in je lijf

Piekeren kun je zien als woekerend klaverblad. Jij kan vandaag nog beginnen met het snoeien van de uitlopers: door bewust een paar keer diep in en uit te ademen kun je de negatieve gedachten doorbreken en breng je jouw aandacht naar wat er op dit moment is. En als je nog iets meer wilt, kan de volgende stap zijn om jezelf te trainen in het hebben van fijne gedachten; onbeperkt netflixen in je hoofd, zeg maar 😊. Beeld je voor een paar minuten je eigen film in. Stel je voor wat je voelt, ruikt, hoort en ziet. Door je eigen fantasie aan te zetten kan je zorgen voor een prettig gevoel.
Als je deze tips elke dag toepast bouw je aan blijvende verandering. Je gaat merken dat er de komende weken iets wezenlijks verandert in jouw gedachten. Probeer maar eens! Je wordt beloond met meer rust in je hoofd en een energieker lijf. Werk- en leefstijl gaat ook over je mindset. Jouw gedachten; dat wat jij tegen jezelf zegt.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, laat je het me weten in een pb?! Fijne dag vandaag!

De zes leefstijlfactoren